Lumino Bootstrap 4.0 Columns

Lumino Bootstrap 4.0 Columns

K. D / REALIZACJE 2014

ImageTeatr im. S. Żeromskiego, Kielce
William Szekspir
POSKROMIENIE ZŁOŚNICY
Reżyseria: Katarzyna Deszcz
Scenografia, kostiumy, wizualizacje: Andrzej Sadowski
Udział biora:
Teresa Bielińska, Wiktoria Kulaszewska, Beata Pszeniczna, Zuzanna Wierzbińska, Mirosław Bieliński, Marcin Brykczyński, Andrzej Cempura, Wojciech Niemczyk, Janusz Głogowski, Krzysztof Grabowski, Edward Janaszek, Dominik Nowak, Łukasz Pruchniewicz, Artur Słaboń
Premiera: 12 kwietnia 2014


Złoty Yorick - Festiwal Szekspirowski, Gdańsk 2014


/.../ Reżyser Katarzyna Deszcz zaczęła swój spektakl od ostrzeżenia - zabrzmiało "Sex and violence" punkrockowego The Exploited. I rzeczywiście dostajemy seks i przemoc. A oprócz tego dużo "money". Bo szlachetny ojciec chce sprzedać grzeczną córkę Biankę jak najdrożej i nieprzypadkowo targuje się z zalotnikami-celebrytami, chwilę po tym, jak zajmował się rąbaniem mięsa.
Dwie kamienice czy trzy galeony? Kto da więcej? Córunia tatusia wdzięczy się do kawalerów na rurze. "Kobieta musi być sexy" - zabrzmiało przecież na wstępie. Jak w życiu. Brakuje tylko różowej parasolki. A złośnicę Kasię tatuś dla odmiany chce oddać za wszelką cenę. Nawet temu, który groszem nie śmierdzi. Niech ją weźmie. Niech ją bije, niech nią pomiata, traktuje jak szmatę, głodzi, uczy rozumu. Nareszcie. Ku uciesze zajętej głównie oszukiwaniem siebie nawzajem menażerii na scenie oraz części widowni. Żona musi być mężowi posłuszna, tak napisał Szekspir.
Z pierwszym aktem dostajemy więc obraz społeczeństwa, w którym kobieta jest towarem. Z drugim... - Nie jest to rzecz o tym, że Petruchio poskromił Kasię ani odwrócenie, że Kasia podporządkowała sobie Petrucia. To rzecz o wzajemnej walce, wzajemnych kompromisach i nieprawdopodobnej fascynacji - zapowiadała reżyser.
Czy to się udało? - Seks jest jednak wielką siłą, która sprawia, że kobiety tkwią w przemocowych związkach - skomentowała po premierze znajoma psycholog, która nie słyszała zapowiedzi reżysera. "Sex and violence". A miłośników punkrocka lojalnie ostrzegam, że na koniec menażeria pląsa w rytm discopolo, który świetnie uczestników balangi charakteryzuje.»
Agnieszka Gołębiowska / Gazeta Wyborcza Kielce online


Tegoroczna premiera w kieleckim teatrze, a zarazem zwycięski spektakl 21. Konkursu o Złotego Yoricka. Reżyserka spektaklu, Katarzyna Deszcz, tak argumentuje wybór dramatu, jednocześnie zdradzając własną konwencję: "W tekście Szekspira zapisany jest bardzo ciekawy mechanizm - ścierania się dwóch bardzo silnych osobowości - pary niezależnych ludzi, nie godzących się na rutynę świata, mam tu na myśli głównych bohaterów: Kasię i Petruchia. I to mi się wydaje szalenie współczesne". Nowoczesna jest też sceniczna wersja znanej komedii w reżyserii Deszcz, choć świadomie odwołuje się do wcześniejszych realizacji. W tej interpretacji Katarzyna i Petruchio to życiowi buntownicy, idący zawsze pod prąd, niezgodnie z oczekiwaniami innych ludzi. Lekcja, jakiej udzielają sobie nawzajem, jest nauką strategii przetrwania w międzyludzkich relacjach pełnych cynizmu, brutalności i układów (w nich przodują zwłaszcza przebiegły i chciwy Baptisa Minola, i dość perwersyjna Bianka). Dosadność przekładu Barańczaka wybrzmiewa z podwójną siłą w nowych dekoracjach, a symbole rodem z wiejskiej zabawy, po które momentami sięgają twórcy, tym bardziej obnażają funkcjonowanie nadpsutego już świata.
Reżyserka gra z tradycją - dawniejszą i bliższą - interpretowania tej sztuki. Kostiumy i scenografia (z kanapą w centralnym miejscu) uruchamiają skojarzenia, kierując myśl w stronę ostatnich inscenizacji tej sztuki w polskim teatrze, ale włączenie do przedstawienia prezentacji wideo z "Poskromieniem złośnicy" Franco Zeffirellego chroni widzów przed natręctwem tylko jednego skojarzenia.
Piotr Olkusz, Teatralny.pl


Foto: G. Kaczmarczyk

Image

Tesinske divadlo / Scena Polska, Cz. Cieszyn
Gabriela Zapolska
ICH CZWORO
Reżyseria: Katarzyna Deszcz
Scenografia, kostiumy: Andrzej Sadowski
Obsada:
Małgorzata Piskus, Halina Pasekova, Lidia Chrzanówna, Barbara Szotek-Stonawski, Dariusz Waraksa, Tomasz Kłaptocz, Mariusz Osmelak

Premiera: 10.05.2014


Foto: Karin Dziatkova 

 

 

Image

Teatr Bagatela w Krakowie
David Mamet
BIZON (AMERICAN BUFFALO)

Reżyseria: Katarzyna Deszcz
Scenografia, kostiumy: Andrzej Sadowski
Reżyseria świateł: Marek Oleniacz
Asystent reżysera: Sylwia Domin

Obsada:
Juliusz Krzysztof Warunek (Prof), Maurycy Popiel (Bob), Paweł Sanakiewicz (Don)

Premiera: 16.11.2014 


Foto: Piotr Kubic