Lumino Bootstrap 4.0 Columns

MANDALA / SPEKTAKLE

 

Image

PROJEKT SCHULZ

24 godzinne przedstawienie-spotkanie inspirowane twórczością Bruno Schulza
I wersja - we współpracy z Pracownią Teatr
Opracowanie spektaklu: Katarzyna Deszcz - Andrzej Sadowski - Edward Wojtaszek
Udział: Anna Bajerska, Maria Bujas, Marek Bartkowicz, Danuta Borsuk, Konrad Dębogórski, Ilona Dynerman, Jasmin Novliakovic, Andrzej Ozga, Anna Sokołowska, Dariusz Sikorski, Miłosz Urbanik, William Waghorn, Mirosława Wielowiejska, Danuta Wójcik, Mirosław Zbrojewicz
Produkcja: Henryk Gac, Paweł Górecki 
Obsługa techniczna: Krzysztof Kubiaczyk,
Jacek Łukaszewski, Tadeusz Rogowski
Premiera I wersji: czerwiec '90, Festiwal Kultury Żydowskiej, Kraków
II wersja - we współpracy z Czurda Tanztheater (Norymberga)
Opracowanie spektaklu: Katarzyna Deszcz - Stephanie Hecht - Andrzej Sadowski
Udział: Susana Curtis, Katarzyna Deszcz, Beate Hohn, Stephanie Hecht, Mirosława Wielowiejska, Beata Wojciechowska, Zbigniew Kozłowski, Marek Lelek, Jacek Milczanowski, Andrew Nixon, Helmut Ott, Andrzej Sadowski, William Waghorn, Jacek Wojciechowski
Produkcja: Michael W. Bader - Andrzej Sadowski
Obsługa techniczna: Gunnar Tippmann, Dietmar Schleinitz
Premiera II wersji: październik '95,
Nurnberger Herbst, Norymberga, Niemcy
Premiera III wersji we współpracy z International Workshop Festival: wrzesień '96, Centre for Contemporary Arts, Glasgow, Szkocja

Spektakl prezentowany w: PL + Niemczech + Szkocji

 

Image

Schulzowski świat w interpretacji Teatru Mandala i Pracowni Teatr, to "ożywiona" żydowska kamienica, którą odwiedzamy na Kazimierzu. W formie teatralnej to 24-godzinny o otwartej konstrukcji, skąpej dramaturgii, budowany metodą przypadków, improwizacji, nastawiony na "współżycie" i współistnienie z widzem. Przekraczając próg domu, godzimy się na stan zawieszenia, między realnym życiem Kazimierza a hermetycznym światem Schulza, wykreowanym przez aktorów. Następuje brutalne zetknięcie żywego z martwym, teraźniejszości z przeszłością. Stukot kół przejeżdżającego obok pociągu, szum tramwajów, głosy z ulicy, odmierzają "czas obiektywny". Tutaj, w podwórzu, ospały rytm fortepianu, rozmowy widzów, czytane fragmenty "Sklepów cynamonowych", Sanatorium pod klepsydrą", szepty. Wchodzimy w bezwładnie snujący się cudzy czas, zależny jedynie od tempa ruchów i gestów, w oniryczne obrazy - zdeformowanych postaci, ni Żydów, ni bohaterów opowiadań, ludzi - cieni, ludzi - niemów, o zastygłych twarzach, wyrażających wewnętrzne stany duszy, tajemne cierpienia. Zarzucono częściowo odtwarzanie biografii Schulza czy wydarzeń książkowych. Zostawiono specyficzne kreowanie postaci, bez rozwoju osobowości, bez udawania, naśladowania wzorów literackich. Autorzy happeningu, Andrzej Sadowski i Edward Wojtaszek, stworzyli własny wizerunek Żyda, rysowany jedynie pod wrażeniem opowiadań /.../ Bożena Gierat /Szkice/

Pełna recenzja B. Gierat /Szkice/ →